När alla rör och detaljer kommit på plats, så påbörjas arbetet med att bygga ramen. Först byggs ett antal moduler, som därefter sätts ihop till den färdiga ramen.
Steg 1: Överrör och styrrör fogas samman
Muffarna filas och slipas så att de får samma form.
Överröret sågas, filas och slipas för att få korrekt vinkel mot styrröret.
Överröret och styrröret löds ihop.
Vajerstoppen löds på.
Invändig vajerdragning i överröret görs innan det löds ihop med styrröret.
Steg 2: Sadelrör och vevlagerhylsa fogas samman
Vevlagerhylsan brotschas till dess korrekta bredd.
Sadelröret sågas, filas och slipas för att få bra passform mot vevlagerhylsan.
Sadelröret och vevlagerhylsan löds ihop.
Fästen för flaskställ och framväxel löds på.
Steg 3: Kedjestag och bakgaffeländar fogas samman
Kedjestagens form anpassas till vevlagerhylsan.
Bakgaffeländarna löds på kedjestagen.
Vajerstoppet löds på kedjestaget.
Steg 4: Ramen tar form
Hittills har arbetet omfattat tillverkning av fyra moduler, där det absolut viktigaste momentet varit att få korrekt vinkel mellan styrrör och överrör.
I detta steg anpassas moduler och rör till att forma den färdiga ramen. Följaktligen innefattar det mycket mätning, slipning och finjustering.
Överröret anpassas till sadelröret. Nu justeras ramens höjd, längd och vinkel mellan överrör och sadelrör.
Diagonalröret anpassas till styrröret.
Diagonalröret anpassas till vevlagerhylsan.
Fästen för vajerstopp och flaskställ löds på diagonalröret.
Sadelstagen anpassas till sadelröret och bakgaffeländarna.
Steg 5: ”Den stora lödningen”
Jag använder nästan uteslutande en sadelmuff där sadelstagen sticks in. Det ger ramen ett modernare utseende och jag vill ha det som något av ett varumärke på mina ramar.
Normalt så löds huvudtriangeln ihop i ett första steg, riktas och därefter löds bakgaffeln på i ett andra steg. Den här typen av sadelmuff gör att hela ramen löds ihop vid ett enda tillfälle. Detta tillfälle kallar jag "den stora lödningen".
Styrrör och diagonalrör - före och efter lödning.
Sadelkluster- före och efter lödning.
Vevlagerhylsa- före och efter lödning.
Bakgaffeländar- före och efter lödning.
Steg 6: Sadelstagsbrygga och kedjestagsbrygga
Sadelstagsbrygga.
Kedjestagsbrygga
Steg 7: Fäste för skivbroms löds på
Fäste för skivborms löds på i förekommande fall.
Steg 8: Riktning och brotschning
Ramen kalibreras mot en planskiva och riktas vid behov med hjälp av ett schysst järnrör.
Bakgaffeln riktas och bakgaffeländarna filas till för perfekt positionering av bakhjulet.